PEZHVAKEIRAN.COM فساد، دزدي و قاچاق در جوامع مختلف و جامعه ما
 

فساد، دزدي و قاچاق در جوامع مختلف و جامعه ما
کاوه احمدی علی آبادی

درست است كه در هر جامعه اي همواره دزدي، قاچاق، فساد مالي و اداري، رشوه گيري و استفاده از رانت هاي حكومتي يافت مي شود، اما ساختار موجود در هر جامعه و حكومت اش نشان از آسيب هاي اجتماعي و فسادهاي اداري و قاچاق از نوع متفاوتي دارد. در جامعه اي به اقليتي محدود مي شود كه توسط قوانين مدني و نظارت هاي حكومتي بازرسي و محدود مي شوند و در هر مقامي كه باشند، محاكمه مي گردند. در جامعه اي ديگر فساد و تخلف چنان گسترده است كه عملاً درون دولت و حكومت ريشه دوانده و پيوندي نزديك بين منافع اين باندهاي خلافكار و فاسد با مقامات و پست هاي حكومتي ديده مي شود و عمدتاً ساخت و پاخت ها چنان در حكومت رخنه كرده كه هيچ وقت مهره هاي اصلي قرباني يا مجازات نمي شوند و خرده خلافكارها به عنوان فديه فداي كله گنده ها مي گردند. گاه فساد، قاچاق و دزدي چنان ريشه اي است كه به روند اصلي حاكم در جامعه بدل مي شود و روندها و اشخاص سالم يا حذف مي شوند يا از رقابت باز مي مانند، چون اينبار قاچاقچي و دزد و متخلف بزرگ دولت يا حاكميت است. به عبارتي، دولت نه مبارزه كننده با باندهاي قاچاق و فساد و دزدي، بلكه خودش به دزد بزرگ و روند اصلي قاچاق بدل مي شود و از اين طريق بازار تمامي اين تخلفات را مديريت مي كند و اتفاقاً برخي از افراد يا باندهاي متخلف و فساد را نيز دستگير مي كند و اگر با ايشان همكاري كردند، زير مجموعه خود و در خدمت تخلفات و قاچاق حكومتي مي سازد و اگر زير بار نرفتند، حذف كرده يا از بين مي برد. ما در كشورمان با نوع سوم تخلفات، دزدي و فساد رو برو هستيم كه به شرح و تحليل اش خواهم پرداخت.

جوامعي هستند كه در آن ها قوانين چون اصلي چنان بديهي در افراد دروني شده و در نهادهاي مدني نهادينه شده كه روال كارها حتي وقتي نظارت بيروني وجود نداشته باشد، رعايت مي شوند و البته معدودي هستند كه تخلفاتي بكنند كه طبعاً در صورت شناسايي جريمه مي شوند. نمونه بارزش را در رانندگي مي توانيد ببينيد. يكي از شاخص هاي مهم براي جامعه شناسان تشخيص نحوه رانندگي در هر جامعه و نحوه تخلفات و شناسايي و جريمه متخلفان است كه نمونه اي كوچك از جامعه است كه قابل تعميم به شرايط كلي حاكم بر آن جامعه است. از رفتارهاي اجتماعي و فرهنگي گرفته تا نحوه برخورد مأموران با متخلفان و رعايت و عدم رعايت قوانين توسط خود مأموران. در بسياري از جوامع پيشرفته تخلفات رانندگي نه فقط در شرايطي كه مأموران يا چشم هايي نظاره گرشان است، بلكه حتي وقتي كه كسي ناظرشان نيست، صورت نمي گيرد. چون قانون ملكه ذهن افراد شده و در آن ها دروني گشته است كه نقض قانون برايشان تنيدگي فكري ايجاد مي كند و تنها قليلي هستند كه ممكن است قوانين را زير پا بگذارند و معمولاً از اقشار اجتماعي عادي جامعه نبوده و بيشتر جزو ونداليست ها و گنگ هايي هستند كه در تخلفات ديگر نيز دست داشته و قبح جرم و جنايت برايش فرو ريخته است. در مقابل، جوامعي هستند كه مردم در صورت عدم حضور ناظر يا مأموري بدشان نمي آيد كه به تخلفات و جرم هاي مختلف در صورتي كه به نفع شان باشد، متوسل شوند و مأموران نيز از همين تخلفات گاه به نفع خود استفاده كرده و در ازاي گذشت يا تخفيف مجرمان، رشوه از آنان مي گيرند. جوامعي كه از فقر و تبعيض رنج مي برند، در اين زمره هستند و معمولاً همين كاستي ها و تبعيض هاي اجتماعي عامل اصلي در بازآفريني مفاسد، قاچاق و مفاسد مختلف است. در اين ميان، رانندگي در كشورهاي ديگري است كه اشخاص نه تنها رعايت قانون را ضروري نمي بينند، بلكه حتي به مثابه يك ضد ارزش بدان مي نگرند؛ به طوري كه حتي رعايت آن را براي خويش عار مي شمارند و اصطلاحاً  كار انسان هاي پخمه، ناتوان و شوت مي شمارند كه هميشه كار خود و خانواده شان لنگ است و در مقابل، دولت و حاكميت نيز قوانين رانندگي را براي رعايت نگذاشته، بلكه براي آن گذاشته تا تخلف كنند و آن منبعي براي كنترل و كسب درآمد از طريق جريمه براي دولت و مأموران شود. اين دقيقاً وضعي است كه در جامعه ما حاكم است. يعني در كشور ما، هم جامعه و هم حاكميت نه تنها متخلف اند، بلكه از قوانين براي بازآفريني تخلفات و مفاسد بهره مي برند. قوانين‌درجوامع‌عقب‌افتاده‌يافاسدعمدتاٌدردفاتربايگاني‌هاوبخشنامه‌هاپيدامي‌شوندونه‌تنهامردم‌كه‌حتي‌قانونگذاران‌آن‌رارعايت‌نمي‌كنندونهادهاي‌حكومتي‌ومجريان‌قانون‌براي‌تسلطبرمحيطاجتماعي‌ و اقتصادي سرتاپامجرم‌و فاسدشان‌،خوددركارهاي‌خلاف‌وغيرقانوني‌نه‌تنهادست‌دارندكه ‌بر آن مديريت و نظارت‌مي‌كنندوازآن‌طريق‌ريش‌متخلفان‌بدون‌كمك‌قانون ‌همواره‌دردست‌آن‌هاست. قوانين براي رعايت توسط حكومت و دولت گذاشته نمي شود، بلكه سختگيري ها طوري تنظيم مي گردد تا اشخاص از راه قانوني نتوانند كارهايشان را پيش برند و از اين روي ناگزير به دور زدن و تخلفاتي شوند تا هر موقع كه براي حاكميت مشكل ساز شدند، همان تخلفات شان رو شده و خط بخورند؛ حتي دولت خودش به ارباب رجوع راه هاي دور زدن يا تخلف قانون را ياد مي دهد و در مسير درست سنگ اندازي مي كند. اين دقيقاً اتفاقي بود كه براي دوستانمان كه خواستار تشكيل تعاوني در يك حوزه خاص بودند افتاد و در حالي كه دولت وقت مدام تشويق به تعاوني در آن رشته خاص مي كرد، پس از دو سال و اندي كاغذ بازي و تكميل پرونده، و برطرف كردن ريزه كاري هاي مدارك و حتي ايرادهاي بني اسرائيلي، محترمانه به آنان گفتند كه ول معطل ايد و يا مسير فلان ارتباط حكومتي را دنبال مي كنيد يا مي توانيد هر چه قدر كه دوست داشتيد، منتظر بمانيد، مثل خيلي هاي ديگر. اين در حالي است كه بسياري از همين موسسات و اشخاصي كه از رانت هاي حكومتي استفاده مي كنند، نه تنها پرونده اي ندارند و معمولاً پس از لو رفتن سراسيمه چند مدرك سنبل مي كنند، بلكه اصلاً موسسه و شركتي وجود ندارد. نگارنده كه در گذشته براي ويزاي يكي از كشورهاي آمريكاي لاتين اقدام كرد، متوجه شد كه براي گرفتن ويزا هيچ مدركي نمي خواهند و تنها بايد مبلغي به يك حساب واريز كنيد تا ويزاي شما بيايد و گرنه ويزايي براي هيچ كس صادر نمي شود. به عبارتي، به سبب رشوه گيري زياد سفير و كاركنان سفارت شان، دولت خود يك صندوق تأسيس كرده و پول ها را كسب مي كند! اين يعني همان تخلفات، قاچاق و دزدي حكومتي كه در ايران بدترين شكل اش را شاهد هستيم و حكومت در همه آن كارها وارد شده و خود به گنده دزد و متخلف و قاچاقچي بدل شده است (مي دانيد كه بيش از هفتاد درصد اسكله غيرقانوني در يك كشور يعني چه؟ يعني يا حاكميتي وجود ندارد يا حاكميت خود قاچاقچي است!) و هر كسي در اين زير مجموعه بيايد و سرش به كار خودش باشد مي تواند بخورد، ولي واي به حالشان كه رويشان زياد شود كه به دزد و متخلف كه جاي خود، هر چيزي كه حاكميت اراده كند، بدل مي شوند. اينجاست كه مرز تخلف و دزدي و رشوه اصلاً مشخص نيست و تعمداً هم مشخص نيست تا دزد سرگردنه اصلي را تشخيص ندهيد و هر وقت هم مسأله ساز براي اين تخلفات و دزدي هاي حكومتي شديد، گوشتان را بگيرند و پرت تان كنند بيرون. كساني كه دستگير و مجرم مي شوند، نه بدين معني است كه مجرمان و دزدهاي اصلي هستند و نه مبرا از دزدي و فساد، بلكه خود بخشي از بدنه دزدي گنده دزد حكومتي هستند كه هم مقصرند و هم تنها مقصران نيستند و لو رفتن شان بخاطر همان دم تكان ندادنشان است. روشن ترين شاخص هم آن است كه اين تخلفات نه برحسب نظارت هاي حكومتي و روندهاي رسيدگي با قاچاق و فساد، بلكه هنگامي رخ مي دهد كه بر سر قدرت با حاكميت اختلاف پيدا كنند كه ناگهان همكاره مي شوند. اينك نيز مي بينيد كه تا اختلاف نظر در برخي جابجايي هاي قدرت بروز كرد، ناگهان ولايتمداران و انقلابيون سابق، يك شبه شدند، جريان انحرافي و اختلاس گر و مفسد، كه البته باز به معني مبرا بودن شان نيست، بلكه به معني اين است كه اينان نيز چون بسياري در ساختار حاكميت دزد و قاچاق و دروغ و فساد شريك بودند و اگر قرار بود به يك پرونده شان گير داده شود، بايد تمامي فعاليت هاي اقتصادي و مالي از ابتداي انقلاب تاكنون تخلف و دزدي و اختلاس و غيره شناخته شوند. زياد هم حرف بزنيد، مي گويند كه مدرك تان كجاست؟ راست هم مي گويند، چون مدارك پيش خودشان است و گنده دزد خودش مدارك اش را در اختيار دارد و در اختيار كسي نيست و هر موقع كه مصلحت ببيند، پرونده برخي زيرپايي ها را كه مي خواهد خط بزند، رو مي كند. مشكل مفساد، دزدي و قاچاق و تخلفات در كشورمان تا اين حد نهادينه و فاجعه بار است كه چون روندش چون گذشته ادامه دارد، مدام بازآفريني مي گردد.

منبع:پژواک ایران


 کاوه احمدی علی آبادی

فهرست مطالب  کاوه احمدی علی آبادی در سایت پژواک ایران 

*راز پیروزی رعدآسای انقلابیون عراقی در استان های سنی نشین؛رهبری، فرماندهی و مدیریت میدانی  [2014 Jul] 
*نقاب هاي دجال كبير انقلاب شخصیت واقعی پشت نقاب رهبر انقلاب را بهتر بشناسیم [2014 Jun] 
*وقتي مفسدان مبلغ دين خدا مي شوند!  شما شهر خدا را با بهشت عوضي گرفته ايد [2014 Jun] 
*تحليلي بر رازهاي تداوم شكست اصلاح طلبان؛ ثمره والاس رقصيدن پنهاني با شيطان!  [2014 May] 
*تحليلي بر انتخابات عراق؛ خوانش سناريوهاي پيش رو در عراق  [2014 May] 
*مبارزات منفي و مثبت ايرانيان با رژيم كه تداوم دارد رژيم ايران در همه عرصه ها قافيه را باخته است [2014 Apr] 
*تحليلي بر تحولات شتابان خاورميانه و شمال آفريقا؛در آستانه فوران توفاني ديگري در منطقه ايستاده ايم  [2014 Apr] 
*همگام با سنفوني حقوق بشري بر ضد رژيم ايران؛  [2014 Apr] 
*حملات حقوق بشري به رژيم ايران بايد ادامه يابد؛ بي وقفه و پي در پي  [2014 Apr] 
*در كوران بحران ها در اينجا و آنجا؛  [2014 Apr] 
*تحليلي بر انتخابات شهرداري هاي تركيه؛ پيروزي كه مي تواند فريبنده باشد!  [2014 Apr] 
*سنفوني ايرانيان به هم مي پيوندد؟ آسوده و آرام يا روي سرير خون حاكمان! [2014 Mar] 
*روسيه كريمه را تصاحب كرد، اما اوكراين را از دست داد!  [2014 Mar] 
*چرا اسلامگرايان امروز بدتر از جاهلان صدر اسلام اند؟ تبديل ميليون ها انسان به مشتي حيوان! [2014 Mar] 
*تحليلي بر شطرنج سناريوهاي پوتين-اوباما؛ از اوكراين تا سوريه  [2014 Mar] 
*بحران كنوني اوكراين، نشان دهنده دورنماي ژئوپالتيك آينده؛ هنوز هيچ چيز از دست نرفته  [2014 Mar] 
*تغيير و اصلاح در اينجا و آنجاي خاورميانه؛  [2014 Feb] 
*معاملات شيطاني؛ براي يك آرماگدون شيطاني   [2014 Feb] 
*خاورميانه به كدام سوي؟ مصالحه يا محاربه!  [2014 Feb] 
*كردها به سوي كنفدراسيون به جاي تشكيل كشور يا تجزيه؛ تشكيل كنفدراسيون بدون فروپاشي سيستم دولت –ملت ها در خاورميانه [2014 Feb] 
*تحليلي بر انقلاب ها و جنبش هاي خاورميانه از ديكتاتوري نظامي و استبداد ديني به سوي دموكراسي [2014 Jan] 
*ايران در سياست هايش در منطقه مي سوزد تحليلي بر گسترش جنگ داخلي از سوريه به عراق؛ [2014 Jan] 
*شكست 9 دي پس از چهار سال جنبش سبز به كوري چشم اقتدارگرايان و دودوزه بازان هنوز زنده است [2014 Jan] 
*تحليلي بر چرخش پازل سوريه؛ با ريزش و تكميل توأمان  [2013 Dec] 
*رنگين كمان جنبش هاي خاورميانه؛  بفرماييد، حالا تحويل بگيريد!  [2013 Dec] 
*پرده اول: مرگ يك دستفروش پرده آخر: رستاخيز يك دستفروش [2013 Dec] 
*تحليلي از توافق ژنو تا مذاكرات ژنو 2 از كيش تا آچمز خاورميانه؛ [2013 Dec] 
*ماندلا افسانه خود را گفت و زيست؛ ... و اين است ماندلا [2013 Dec] 
*آن يك بمبي كه مي تواند تمام سيستم هاي دفاعي يك كشور را نابود كند، چيست؟  [2013 Dec] 
*سلاح هاي آينده؛ و آن آينده همين امروز است  [2013 Nov] 
*سلاح هاي آينده؛ و آن آينده همين امروز است  [2013 Nov] 
*تقويت زبان هاي مادري و گويش هاي محلي؛ در كنار توسعه منطقه اي و آباداني محلي مناطق محروم  [2013 Nov] 
*از شاه تا برژينسكي؛ شاه قرباني «فتنه بزرگ»  [2013 Oct] 
*حركات صلح آميز در صفحه شطرنج خاورميانه  [2013 Sep] 
*جنگ و صلح در اديان؛ چرا در سوريه مسئول ايم؟  [2013 Sep] 
*صلح طلبي به قيمت قتل عام همگان؟ يعني بگذاريم تا باز بكشند!  [2013 Sep] 
*بخوان؛ تاريخ دروغ هاي شيرين يك ملت را! ملتي كه نمي خواهد مسئوليت تصميات اش را برعهده بگيرد [2013 Aug] 
*در كوران قيام هاي خاورميانه؛ آيا صداي يكديگر را مي شنويد؟  [2013 Aug] 
*كودتا با تيمي امنيتي و نه نظامي  [2013 Aug] 
*ديگر كافي است، اينك زمان اقداماتي عملي است حق ماندني و باطل رفتني است [2013 Aug] 
*بهاييان و بابيان جزو اهل كتاب اند تبعيض در حق هر انساني به هر بهانه اي به خصوص دين، ظلم است [2013 Aug] 
*ماندلا افسانه خود را گفت و زيست؛ و اين است ماندلا  [2013 Aug] 
*تمام ابعاد شطرنج سوريه را دريابيم  [2013 Jul] 
*چرخش بهار منطقه از ضد ديكتاتوري نظامي به ضد ديكتاتوري مذهبي جنبش ضد استبدادي خاورميانه ادامه دارد؛ [2013 Jul] 
*آن كسي كه بايد ثابت كند، اسلام و دموكراسي تضادي ندارند، اسلام گرايان اند؛ از نظر اسلام گرايان، حق يعني تنها  [2013 Jul] 
*جامعه مبتني بر "جنايات و مكافات" ايران؛ من رأي مي دهم، پس برانداز هستم! [2013 Jun] 
*جامعه مبتني بر "جنايات و مكافات" ايران؛ من رأي مي دهم، پس برانداز هستم! [2013 Jun] 
*دولت جديد پاكستان از تهديد تا فرصت؛ كمربند سبز يا كمربند انفجاري در راه است؟! [2013 May] 
*چرا حق حاكميت از منظر ديني با انسان هاست كسي كه آزاد نيست، بندگي خدايش بي ارزش است [2013 Apr] 
*تكميل پازل پيروزي نهايي در سوريه  [2013 Apr] 
*مسلمانان مسلماني ز سر گيريد؛ از ديدگاه «همزماني» تا «در زماني» [2013 Apr] 
*قرن بيست و يكم عصر مرگ ايدئولوژي ها انسانيت بدون ايدئولوژي [2013 Apr] 
*در شبه جزيره كره چه مي گذرد؟ تحليلي بر تفكرات پشت بازي هاي رهبران كره شمالي  [2013 Apr] 
*اين يك رستاخيز است  [2013 Mar] 
*اميدي براي كاتوليك ها بازتعريفي از مسيحيت كاتوليك [2013 Mar] 
*نماينده ايران بدون اين كه بداند، گزارش احمد شهيد را تأييد كرد  [2013 Mar] 
*تحليلي بر بازي هاي شيطاني در خاورميانه!؟  [2013 Feb] 
*قواعد بازي در دنيا و منطقه اي را كه زندگي مي كنيم، بشناسيم  [2013 Jan] 
*خاورميانه پيش از آرماگدون  [2013 Jan] 
*آخرين تحولات در بهار عربي؛ عراق دوباره در بهار عربي برخاست  [2012 Dec] 
*حقوق انساني و دموكراسي را در خاورميانه نمي شناسند!  [2012 Dec] 
*افسانه ها را اين گونه واقعيت مي بخشند  [2012 Nov] 
*چگونگي اقدامات رسمي و غيررسمي در خاورميانه؛ تداوم فرار شتابان از الگوي متحجر ايران  [2012 Nov] 
*ستار بهشتي؛ از قهرمانان معنوي ما درك نفس يك زندگي تمام و كمال انساني و برحق [2012 Nov] 
*خاورميانه پس از آخرين تحولات  [2012 Nov] 
*چه موقع منجي ظهور مي كند؟! گزينش در نبرد آخرزمان يعني چه؟ [2012 Oct] 
*نبرد با اشباح در جنگ جهاني دوم  [2012 Oct] 
*به سوی ژئوپولتیکی چند قطبی در خاورمیانه  [2012 Sep] 
*تحلیلی از کنفرانس غیرمتعهدها- مقامات ایران، منزوی حتی در پایتخت خود!   [2012 Sep] 
*چرا دموكراسي در جهان سوم تنها با نظام جمهوري شدني است  [2012 Aug] 
*گرداب سوريه عميق تر مي شود پست ترين بازندگان را بشناسيد [2012 Jul] 
*دانشگاه قرن هاست كه كابوس متعصبان و سطحي انديشان ديني بوده است  [2012 Jul] 
*رژيم فاسد به مثابه "شخصيت حقوقي"  ساختار شبكه حكومتي اساساً فسادپرور ريخته شده است [2012 Jun] 
*قيامي جهاني كه از ايران آغاز شد انقلابي از پاي اينترنت! [2012 Jun] 
*جاه طلبي معنوي خطرناك ترين فريب عالمان عالمي معنوي يا برده خداي قدرت!؟ [2012 Jun] 
*امروز نياز به تفكري استراتژيك به جاي تفكر نظامي  [2012 May] 
*جنايتكاران هم مي ميرند! شيرازه رژيم در آستانه فروپاشي است [2012 May] 
*حكم قتل براي ارتداد در صدر اسلام نيست اين بود روش امامان؟ [2012 May] 
*كمپين هاي بين المللي جنبش ها گسترش يابد  [2012 May] 
*از نفرين فرعون تا نفرين مادران عزادار كابوس ها تعبير مي شوند [2012 May] 
*روضه خوان هاي ايران چه خوابي براي عراق ديده اند؟  [2012 Apr] 
*سخنان كسي كه مي پندارد، عيار عوام فريبي دست اش است! اگر حكومتي به صرف شريعت اسلامي است، پس حكومت يزيد نيز [2012 Apr] 
*شخصيت يك دين چيست؟ شخصيت ديني خود را بشناسيم  [2012 Apr] 
*هر كشوري سود يا ضرر تفكرات حاكمان اش را مي برد آب ها و سرزمين هاي مشترك، فرصت به جاي تهديد [2012 Apr] 
*در صفحه شطرنج ايران چه مي گذرد  [2012 Apr] 
*مديريت منطقه اي با مشاركت جهاني براي بحران سوريه  [2012 Mar] 
*آئين‌هايي‌ نوروزي‌  [2012 Mar] 
*جنبش با اعتراضات نامتقارن و فرسايشي زنده است مرگ يك حكومت پيش از تدفين آن [2012 Mar] 
*بخوان؛ تاريخ مي تواند بسيار بي رحم باشد بياييد، بيش از اين به خود دروغ نگوييم [2012 Mar] 
*قانون مجازات ضد اسلامي و جاهلي تغييرات صوري و رياكارانه اند [2012 Mar] 
*به مبارزان راه آزادي در سوريه نفس متفاوت راه حق و باطل  [2012 Mar] 
*در سوداي دوران جنگ سرد!  [2012 Feb] 
*جهاني شدن با رسانه هاي ديجيتال و مجازي؛ اينجا و اكنون- دکتر کاوه احمدی علی آبادی   [2012 Feb] 
*بصيرت زير برف! هستيم و مي بينيم... [2012 Feb] 
*جنگ؛ از تور تا شبكه  [2012 Jan] 
*فحواي كلام در كتب مقدّس كدام است؟ چون فحواي كلام وحي را نمي فهيم، به نام دين عكس آن رفتار مي كنيم [2012 Jan] 
*او ما را از جنگ به دور داشت  [2012 Jan] 
*قدرت سرد و قدرت نرم در جنگ   [2012 Jan] 
*فتنه گران در حال سقوط! فتنه در تاريخ اسلام چه بود؟  [2012 Jan] 
*«و من از شر این که سنگسارم کنید به پروردگار خود و پروردگار شما پناه می برم»  [2011 Dec] 
*چراغ ها را ما به موقع خاموش كرديم پشت صحنه وقايع كودتاي 88  [2011 Dec] 
*چرا فرهنگ و دين با زور نمي شود؟ هنوز تفاوت تبليغ با ضدتبليغ را نمي دانيد! [2011 Dec] 
*رازهايي از عيسي منجي به مناسبت ميلاد نمادين عيسي مسيح [2011 Dec] 
*به پيشواز شب يلدا: طلیعه پیروزی نور بر ظلمت  [2011 Dec] 
*چرا در ماجراي پهپاد كسي حرف تان را باور نمي كند؟ كپي پهپاد طلب تان، هواپيماهايتان سقوط نكند [2011 Dec] 
*به سوي دموكراسي انساني، نه درگيري هاي مذهبي و قومي  [2011 Dec] 
*نقش هاي جديد قدرت هاي منطقه اي خاورميانه  [2011 Dec] 
*آنچه ما نمي بينيم، اما نسل امروز مي بيند  [2011 Nov] 
*خشت هاي طلا براي امامان مردم يا پادشاهان زراندوز!؟  [2011 Nov] 
*ايران از سردرگمي تا نقشي منفي در منطقه!  [2011 Nov] 
*آقايان «X» در پرونده هاي واتر گيت، ويروس هاي امنيتي و انفجار ملارد!؟  [2011 Nov] 
*گذر و نظري بر هويت ايرانيان؛ آريايي، عيلامي يا ايراني؟!  [2011 Nov] 
*امواج جنبش ديني چگونه متحول مي سازند شتاب جنبش تغيير كيش و دين جوانان ايراني بهت آور است [2011 Nov] 
*حكومت ايران، منفور ملل منطقه و الگو گيري براي ديكتاتوري هاي منطقه  [2011 Nov] 
*پيروزي صلح آميز بر دشمني با بمب هاي هسته اي چگونه از ظرفيت هاي عضويت هاي جديد فلسطين بهره بريم [2011 Nov] 
*نظام پارلماني با تغيير يك پست تحقق نمي يابد  [2011 Oct] 
*چرا محمد را با چنگيزخان عوضي گرفتيد!؟  [2011 Oct] 
*حجاب در اسلام هرگز اجباري نبوده و نيست حجاب اجباري بنا بر بينش اسلامي، حقوق زنان را ضايع مي كند [2011 Oct] 
*پژوهشی درباره حد رجم (سنگسار) در اسلام  حد سنگسار حتی در شریعت اسلامی نیست، چه رسد به دین اسلام [2011 Oct] 
*حقايق پشت ترور سفير عربستان چرا آمريكا از طرح ترور توسط رژيم ايران متعجب شد؟ [2011 Oct] 
*نقابي براي يك انقلاب!؟  [2011 Oct] 
*چرا موساد اصرار به هدايت گروه هاي تندروي فلسطيني دارد؟  [2011 Oct] 
*كشور فلسطين از بحر الميت (جنازه) تا نهر خون!؟  [2011 Oct] 
*شطرنج در خاورميانه عالي پيش مي رود  [2011 Oct] 
*فساد، دزدي و قاچاق در جوامع مختلف و جامعه ما  [2011 Oct] 
*جنبش تغيير دين، جنبش خاموش جوانان شده است مردم دين "خاك دو عالم بر سر" نمي خواهند [2011 Sep] 
*دانشگاه را به كابوسي براي متحجران بدل خواهيم كرد بگذار كه تاريخ امروز را اين سان خلق كنيم [2011 Sep] 
*ياغيگري حكومتي  [2011 Sep] 
*از گنگ خواب ديده تا وقيح سر گردنه!  [2011 Sep] 
*خطر حمله به ايران با سه سناريو!  [2011 Sep] 
*تاريخ سياسي ما در دوران پيش از ماكياولي ست  [2011 Sep] 
*چرا و چه وقت دزدي هاي حكومتي در كشور لو مي رود؟ آن ها با كسي شوخي ندارند!؟ [2011 Sep] 
*مشكلاتمان از بابت دشمنان است، يا جهان بينی خودمان؟! قابل توجه كساني كه سكسكه "دشمن" گرفته اند [2011 Sep] 
*محكوم به شكست بودند، چون دين و عقيده را اجباري ساخته بودند دولت مسئول است [2011 Sep] 
*مانيفستي براي يك رستاخيز  [2011 Sep] 
*هويت اعتراضات و انقلاب ها در دنياي امروز به بهانه هويت اعتراضات اخير در آذربايجان [2011 Aug] 
*وضعيت خاورميانه پس از آخرين تحولات موضوع داخلي است تا زماني كه مردم را سركوب نكنيد [2011 Aug] 
*‌ونداليسم ‌"بين نسلی" و علل ‌آن‌ در ايران  [2011 Aug] 
*نقش كنش هاى اجتماعى در توسعه  [2011 Aug] 
*چرا محمد را با چنگيزخان عوضي گرفتيد!؟  [2011 Aug] 
*كنش‌ معطوف‌ به‌ قدرت‌ مانع‌ توسعه‌  [2011 Aug] 
*فقاهت در اسلام نيست   [2011 Aug] 
*پژوهشی درباره حد رجم (سنگسار) در اسلام  «و من از شر این که سنگسارم کنید به پروردگار خود و پروردگار شما پناه می برم» [2011 Aug] 
*حكومت ظالم اسلامي نيست! دفاع از حكومتي كه ظلم كند، مشاركت در ظلم است! [2011 Jul] 
*مشكلات حقيقي دستگاه قضايي و انتظامي كشور كجاست؟  [2011 Jul] 
*اين هم شواهدي بر ادعاي ما  [2011 Jul] 
*فتنه بزرگ قرن؛ ساختاري امنيتي براي نقاب  [2011 Jul] 
*قايل توجه نوكيشان بر اساس قرآن مي توان هر كيشي اختيار كرد و دين اسلام نيز داشت [2011 Jul] 
*استقلال ملت هاي دربند پس از نيم قرن امروز سودان، فردا فلسطين  [2011 Jul] 
*جنبش خاموش ما دموكراتيك پيش مي رود جدي مي گويم: بفرماييد غنيمت تان را برداريد [2011 Jul] 
*جنبش تغيير كيش در راه است؟ چرا ما اقوام و اديان مختلف خود را به رسميت نمي شناسيم!؟ [2011 Jul] 
*در آستانه رستاخيز  [2011 Jul] 
*به پيشواز 18 تير خوانش روند تاريخ يك علم است: جنبش زنده پيش مي رود [2011 Jul] 
*كشتن نوكيشان قتل عمد است، تغيير كيش هرگز تغيير دين نيست  [2011 Jun]